Equine Infectieuze Anemie ( EIA) bij het paard

Wat is EIA?
EIA is een virusziekte die in acute gevallen bloedarmoede en terugkerende koortsperioden kan veroorzaken bij paarden, muilezels en ezels. In chronische gevallen kan er sloomheid en vermagering optreden of zijn er geen symptomen merkbaar. De ziekte wordt verspreid via bloedzuigende insecten of via andere wegen van bloed-bloedcontact zoals via naalden en instrumenten. EIA is niet direct van dier op dier overdraagbaar en mensen kunnen niet besmet worden met EIA; het is geen zoonose.

Wat zijn de symptomen van EIA?
De meeste infecties met EIA geven nauwelijks klinische verschijnselen maar in sommige gevallen kan de ziekte wel degelijk ernstige symptomen geven en zelfs tot sterfte leiden. Bij een acuut of subacuut verloop vertoont het paard koorts, sloomheid, gebrek aan eetlust, bloedarmoede en leidt EIA soms tot sterfte.
Bij een chronisch verloop zal het paard regelmatig ( soms met weken-jaren ertussen) perioden met koorts en sloomheid vertonen, vermageren en onderhuidse vochtophopingen aan de benen en buik ontwikkelen.
Bij subklinische infecties zie je geen symptomen bij het paard.
Eenmaal geïnfecteerd met het virus blijft het paard levenslang drager en vormt daarmee een risico voor andere paarden

Hoe wordt de diagnose EIA gesteld?
Het is lastig om tijdens lichamelijk onderzoek EIA te onderscheiden van andere ziektes die met koorts gepaard gaan. De gouden standaard is een bloedtest ( Coggintest), die door uw dierenarts aangevraagd kan worden bij het laboratorium.

Hoe wordt EIA overgedragen?
EIA is niet direct van paard op paard overdraagbaar. Het besmette bloed van een besmet paard moet via bloedzuigende insecten op een ander paard worden overgebracht. Het insect zelf wordt niet besmet met het virus en de virusdeeltjes drogen snel in op de monddelen van de insecten. Deze manier van ziekte overdragen is daarom bij een afstand van meer dan 200m tussen de paard(-achtigen) geen risico meer.
EIA kan ook via besmette naalden en (tandheelkundige) materialen of bloedplasma overgedragen worden.

Is er een behandeling mogelijk?
EIA is niet te behandelen en er bestaat geen vaccin tegen EIA. De bestrijding van de ziekte is gebaseerd op isolatie van de besmette dieren en bestrijding van de insecten. Deze isolatie is een levenslange isolatie, aangezien het dier eenmaal besmet levenslang virusdrager is. In de praktijk betekent dat dat het besmette dier levenslang op meer dan 200m afstand moet blijven van andere paard(achtig)en. In sommige landen is het gebruikelijk om de besmette dieren te euthanaseren. In deze landen gelden dan aanvullende regels bovenop de Europese wetgeving.
In Nederland gebeurt dit niet; men gaat uit van een vrijwillige besluit tot euthanasie door de eigenaar van het besmette paard of van levenslange isolatie van het dier. In Nederland is EIA hierdoor een meldingsplichtige ziekte, maar geen bestrijdingsplichtige ziekte. Het is verplicht melding te maken wanneer de diagnose is gesteld, maar de eigenaar is zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen om te zorgen dat andere dieren niet worden besmet. De Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit ( NVWA) ziet hierop toe.
Het vermijden van import van geïnfecteerde dieren uit andere landen speelt een belangrijke rol bij de preventie van deze ziekte.