Equine Infectieuze Anemie (EIA) bij het paard

11 juli 2017

Equine Infectieuze Anemie (EIA) bij het paard

EIA is een virusziekte die in acute gevallen bloedarmoede en terugkerende koortsperioden kan veroorzaken bij paarden, muilezels en ezels. In chronische gevallen kan er sloomheid en vermagering optreden of zijn er geen symptomen merkbaar. De ziekte wordt verspreid via bloedzuigende insecten of via andere wegen van bloed-bloedcontact zoals via naalden en instrumenten. EIA is niet direct van dier op dier overdraagbaar en mensen kunnen niet besmet worden met EIA; het is geen zoonose.
EIA speelt momenteel op in het Duitse grensgebied. Recent is EIA ook in Nederland ( Vreeland, provincie Utrecht) vastgesteld bij een polopaard, door de NVWA ( Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit). EIA is niet te behandelen. De eigenaar van dit paard heeft daarom zelf besloten om het dier te laten euthanaseren. Het bedrijf waar het paard stond, zal 3 maanden in quarantaine worden gesteld. De NVWA onderzoekt de paarden die bij het besmette dier op stal stonden en de paarden waarmee het besmette paard mogelijk mee in contact is geweest, bijvoorbeeld op wedstrijden. Met dit onderzoek brengt men de herkomst en eventuele verspreiding in kaart.

Belangrijkste punten over EIA:
• Een virusaandoening met koorts, bleke slijmvliezen, bloedingen, vermageren en soms acute dood.
• Wordt overgebracht door bloed-bloed contact via naalden, grote stekende insecten en bloedproducten
• Incubatietijd 3-30 dagen (soms veel langer)
• Insecten worden zelf niet besmet en als paarden meer dan 200 meter uit elkaar staan, is er geen besmettingsgevaar meer, omdat bloed op de steeksnuit dan is opgedroogd.
• Er is geen therapie en geen vaccin.
In Nederland is de ziekte aangifteplichtig, maar niet bestrijdingsplichtig (in de landen om ons heen is EIA wél bestrijdingsplichtig).

Lees meer bij Paard