Influenza / Griep bij het paard

13 januari 2019

Het zal de paardeneigenaar niet ontgaan zijn: er heerst op dit moment een golf van griep onder de paarden in Nederland: equine influenza. Het griepvirus komt zowel op grote als kleine stallen voor, vooral in het zuiden en midden van het land. Ook paarden die goed gevaccineerd zijn, kunnen ziek worden van dit virus, al zijn de symptomen dan doorgaans minder ernstig. Paarden die korter dan 6 maanden geleden nog gevaccineerd zijn, lijken de minste klachten te hebben.

Influenza is een zeer besmettelijk griepvirus en kent verschillende varianten. Het virus geeft hoge koorts, hoesten, een snotneus en soms dikke benen. Het paard is vaak erg ziek, wil slecht eten en heeft weken nodig om weer goed te herstellen. Vaak is behandeling door een dierenarts nodig om het dier te ondersteunen. Het virus zelf moet uitgeziekt worden.

De definitieve diagnose bij paarden met symptomen kan gesteld worden met een neusswab. De klachten kunnen namelijk ook passen bij andere ziekten zoals rhinopneumonie en droes.

Wanneer er op een stal influenza is uitgebroken, is het dringende advies voor deze stal om te sluiten: geen paarden erbij of eruit. Bij een verdenking op influenza is het zeer onverantwoordelijk om er toch op uit te gaan met het paard / wedstrijden te bezoeken / wedstrijden of andere evenementen te organiseren. Het virus is besmettelijker dan het rhinopneumonie-virus en verspreidt zich gemakkelijk via de lucht over enige afstand maar ook via direct contact: handen, borstels, voerbakken etc.

Voor meer informatie over influenza, zie verder op onze site: paard – paardenziektes en bijbehorende vaccinaties.

Heeft u vragen of behoefte aan overleg? Bel dan onze kliniek (033 461 12 02), ons team staat u graag te woord.