Lente, tijd om uw konijn te vaccineren!

30 maart 2023

Voor een goede gezondheid van uw konijn zijn een aantal zaken van belang, zoals goede huisvesting, goede voeding, een hokgenoot. Maar ook jaarlijkse controle en vaccinatie bij uw dierenarts hoort daarbij!

Bij deze controle wordt onder andere gekeken naar het functioneren van het hart en de longen, de algehele conditie, gewicht, maar ook bijvoorbeeld gebit en oren worden nagekeken. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen is het van belang dat u aangeeft of u de laatste tijd dingen zijn opgevallen aan uw konijn, zoals: meer drinken, meer plassen, afwijkend gedrag, sloomheid, jeuk etc.

Als er geen bijzonderheden worden gevonden, kan uw konijn direct gevaccineerd worden. Wij gebruiken het allernieuwste vaccin. Met één injectie is uw konijn weer beschermd voor 12 maanden tegen myxomatose, RHD1 en RHD2.

Wat is Myxomatose en RHD nou precies?

Myxomatose:
Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Myxomatose wordt overgedragen door muggen (binnenkonijnen kunnen dus ook geïnfecteerd raken) maar ook via direct contact tussen konijnen.
Het konijn krijgt zwellingen rondom ogen, mond en anus en vervolgens bulten op de rug en oren. Binnen een paar dagen worden de meeste dieren blind. Eten en drinken wordt steeds moeilijker en meestal overlijdt het dier binnen 2 weken.

Rabbit Hemorrhagic Disease:
RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease) is een zeer snel verlopende ziekte. RHD verspreidt zich snel door zowel contact tussen konijnen maar ook via contact met zand en grond uit bos (uw schoenen)  en wei, water, voedsel, kleding/schoeisel, handen en hokken. Van dit virus zijn 2 varianten bekend,  het RHD1- en het RHD-2 virus. Beide varianten leiden tot interne bloedingen waarbij het konijn geen kans heeft om te overleven. De konijnen die besmet zijn overlijden acuut, vaak zonder voorafgaande verschijnselen (binnen enkele uren).

Er is op dit moment geen behandeling voorhanden voor besmette dieren, maar gelukkig kan er wel tegen beide varianten gevaccineerd worden waarna uw konijn goed beschermd zal zijn voor 12 maanden. Deze vaccinatie zal uw konijn niet alleen tegen de RHD varianten beschermen maar ook tegen het besmettelijke virus Myxomatose.

Een afspraak maken kan via 033-4611202 of online https://dierenkliniekdeberg.afspraakmetemma.nl/

Voor meer informatie over de gezondheid van uw konijn kunt u verderop terecht op deze site, onder het kopje Konijn en Knaagdier.

We zien u en uw konijn graag bij Dierenkliniek De Berg!