Teken en bijbehorende ziekten bij de kat

Katten zijn veel minder gevoelig voor tekenziekten dan honden Vaak wordt een kat niet ziek van een tekenziekte of ontwikkelt enkel koorts. Bij katten zien we, net als bij de hond, de schapenteek ( Ixodes ricinus) maar ook teken van egels (Ixodes hexagonus) en knaagdieren. Deze kattenteken zijn maar in 1-2% besmet met Borrelia of Babesia. Het is onduidelijk of katten ziek worden van deze besmetting.

Borrelia / ziekte van Lyme

Bij katten is deze ziekte, veroorzaakt door de Borrelia bacterie, zeldzaam; er zijn in de praktijk geen tot weinig gevallen bekend.  Soms zien we alleen koorts, zonder andere verschijnselen. In experimenten is wel aangetoond dat ze de ziekte kunnen krijgen, met verschijnselen van verlammingen en plaatselijke ontstekingen.

Babesia

Bij katten zien we deze ziekte in Nederland en de rest van Europa niet. Katten met deze ziekte vertonen meestal geen verschijnselen, maar ze kunnen het volgende laten zien, soms pas in een later stadium:

• Lusteloos
  • Niet eten
  • Zwak
  • Diarree

We zien vaak een combinatie met FIV of FeLV of mycoplasma.

Ehrlichia

Katten kunnen Ehrlichia krijgen maar ook dit is zeldzaam. De ziekte wordt overgedragen door de teek Dermacentor variabilis, die in Noord-Amerika en Mexico voorkomt. Ze krijgen dan dezelfde symptomen als de hond:

• Koorts
  • Niet eten
  • Sloom
  • Benauwd
  • Gezwollen lymfeklieren
  • Soms beenmergaantasting, met een tekort aan bloedcellen en bloedplaatjes

Anaplasma

De meeste katten worden niet ziek van een Anaplasma infectie, het komt ook minder voor dan bij de hond, net als Ehrlichia. Bij verschijnselen komen deze overeen met de verschijnselen bij de hond:

• Koorts
  • Gewichtsverlies
  • Kreupelheid en gewrichtsontstekingen
  • Vergrote lymfeklieren
  • Soms ontstekingen aan tandvlees
  • Soms ontstekingen aan ogen
  • Soms zenuwverschijnselen

Preventie

Voorkom tekenbeten bij uw kat, ook voor uw eigen veiligheid. Een volgezogen teek die van uw dier afvalt en in huis achterblijft, kan later ook u of een ander gezinslid besmetten.
Gebruik tekenwerende  en tekendodende middelen bij uw kat en controleer uw dier dagelijks op teken.

Let op Sommige tekenmiddelen voor honden zijn levensgevaarlijk voor katten! De stof permethrin ( in vlo en tekenpipetten voor de hond) zorgt bij katten al snel voor een vergiftiging, met mogelijk dodelijke afloop. Katten die in aanraking komen met honden die net met deze stof behandeld zijn, kunnen zelfs al vergiftigingsverschijnselen vertonen.

Permethrin vergiftiging – verschijnselen:

• Krampen
  • Spiertrillingen
  • Speekselvloed
  • Dronkemansgang
  • Maagdarmklachten

De symptomen kunnen binnen enkele uren na contact met permethrin beginnen maar zelfs tot 72uur er na nog opkomen. Behandeling bestaat doorgaans uit het verwijderen van de permethrin uit de vacht (lauw water en zeep, scheren) en infuus en medicatie tegen de krampen, maar niet alle dieren kunnen worden gered. Er bestaat geen antigif.