Algemene gezondheid van het konijn: 10 tips

U als konijneneigenaar wil natuurlijk zo lang mogelijk van uw konijnen genieten en ze zo gezond mogelijk houden. Naast een beetje geluk, heeft u als eigenaar ook veel invloed op de gezondheid van uw konijn.

Allerlei aandoeningen kunnen worden voorkomen door goede huisvesting, verzorging en voeding. Hierbij enkele tips voor de verzorging. Meer informatie vindt u op de rest van deze site en u kunt ook kijken op www.licg.nl/konijn-en-knaagdier

1. Gezelschap

Het konijn is van nature een sociaal dier en raken gestresst als ze alleen in een hok zitten. Konijnen vinden het fijn om tegen elkaar aan te liggen en blijven op die manier ook warm. Ze wassen elkaar op moeilijk bereikbare plekken zoals de ooraanzet en de oogjes. Ze houden elkaar actief door te spelen en te rennen, wat ook de darmwerking stimuleert en de botten en spieren sterker maakt. Tenslotte vinden ze steun bij elkaar als ze angstig of ziek zijn.

Een cavia is geen vervanging van een konijnenmaatje. Deze dieren communiceren totaal anders en begrijpen elkaar dus niet goed.  Een extra reden om deze dieren niet bij elkaar te zetten is de Bordetella bacterie, die een konijn bij zich kan dragen zonder daar zelf ziek van te zijn, maar die bij de cavia een dodelijke longontsteking kan veroorzaken.

2. Gezonde voeding

Het konijnendieet bestaat voor 80% uit hooi en (goed gewassen) gras ( geen gemaaid gras en geen gras uit bermen waar honden worden uitgelaten).  Brokjes beslaan maar 5 % van het dieet: 20 gram per kg lichaamsgewicht. Dat is minder dan de meeste mensen denken. Gemengd konijnenvoer is niet aan te raden omdat het konijn daar vaak alleen de lekkere dingen uitpikt en daardoor niet compleet eet.  Daarbij nog voor 10-15 % groenten en kruiden. Geef nooit teveel van een groente die het konijn nog niet eerder heeft gehad, daar zal hij buikpijn van krijgen.

Voor een lijstje met geschikte groenten en kruiden, zie verderop op deze site.

3. Jaarlijkse controle bij de dierenarts

Tijdens deze controle wordt uw konijn gecontroleerd op oa het functioneren van hart en longen, het gebit, gewicht en de vacht.

4. Vaccinatie

Bescherm uw konijnen tegen de vaak dodelijke ziekten myxomatose, RHD1 en RHD2, middels een jaarlijks vaccin. Ook uw binnenkonijnen kunnen met deze ziekten besmet raken. Meer info vindt u onder het kopje ”Vaccineren”

5. Gewicht

Overgewicht, of obesitas, is een serieus risico voor de gezondheid van uw konijn. Weeg uw dier regelmatig, geef vooral hooi, niet teveel brok en weinig snoepjes en fruit. Zorg daarbij voor voldoende beweging, met een ren en een maatje.

6. Steriliseren en castreren

Het steriliseren van vrouwtjeskonijnen ( voedsters) wordt ten zeerste geadviseerd, omdat dat de kans op baarmoederkanker in de toekomst aanzienlijk verkleint. Het castreren van de mannetjes (rammelaars) kan gedragsproblemen voorkomen, zoals bijten, vechten en sproeien. De urine van niet gecastreerde rammelaars kan erg gaan stinken.

Konijnen worden vruchtbaar tussen 3 en 5 maanden leeftijd. De voedsters kunnen dan dus ook al drachtig worden. Voedsters kunnen gesteriliseerd worden vanaf een maand of 5-6, rammelaars kunnen vanaf ongeveer 4 maanden, als de balletjes goed ingedaald zijn, gecastreerd worden. Deze leeftijdsgrens kan per ras/grootte wat verschillen.

Sterilisatie van de voedsters kan operatief, onder narcose. Maar er is tegenwoordig ook een nieuwe en veiligere manier: via een implantaat onder de huid. Dat heet chemisch castreren en kennen we al van de reu. Meestal werkt zo’n implantaat ongeveer 2 jaar, soms korter, soms langer. Dit is af te lezen aan het gedrag van de voedster ( nestelgedrag bijvoorbeeld). Het inbrengen van het implantaat hoeft niet onder volledige narcose zoals de chirurgische methode ( waarbij de eierstokken en/of baarmoeder verwijderd worden) en is daarom veel veiliger dan de chirurgie.  Ook de rammelaars kunnen op deze wijze gecastreerd worden, maar omdat op onze kliniek de castratie niet onder volledige narcose wordt uitgevoerd maar onder uitgebreide systemische en lokale verdoving, speelt ”veiligheid” als reden voor het chemisch castreren van rammelaars een veel kleinere rol.

Denk eraan dat na castratie van de rammelaars, zij nog 4-6 weken vruchtbaar kunnen zijn en een niet gesteriliseerd vrouwtje met succes kunnen dekken.

Let er ook op dat juist na sterilisatie / castratie uw konijn niet ongezond in gewicht gaat toenemen.

7. Beweging

Beweging houdt je konijn gezond, qua botten, spieren, conditie maar ook hoe happy je konijn zich voelt. Zorg dus voor een ruim hok; voor 2 kleine konijnen heb je al gauw een hok nodig van 150 cm bij 60cm bij 60 cm. Ze moeten languit kunnen liggen en op hun achterpoten kunnen staan. Daarbij nog ruimte om te kunnen lopen en een hoek voor het toilet. Daarbij moeten uw konijnen ook kunnen rennen, voor hun gezondheid. Een ren is dus onmisbaar.

8. Knagen

Konijnen zijn officieel geen knaagdieren maar vallen onder groep der Lagomorpha, vooral vanwege hun stifttandjes. Maar knagen doen ze zeker wel en ook de hele dag door. Zorg dus voor voldoende knaagmateriaal, zoals wilgentakken. Knaag- of likstenen zijn niet gewenst; deze vatten teveel calcium / kalk en kunnen voor blaasstenen zorgen.

9. Bezig zijn

Ook konijnen kunnen zich vervelen. Speeltjes en bijvoorbeeld voer verstoppen kunnen dit voorkomen. Er bestaat tegenwoordig genoeg op de markt om voor afleiding voor je konijn te zorgen maar ook een bloempot of oude doos kan al voldoende plezier geven.

10. Hygiene

Verschoon het hok eens per week en de toilethoek eens per dag. De toiletbak wekelijks met azijn schoonmaken voorkomt aanslag. Vers drinkwater is uiteraard een dagelijkse behoefte.