Vaccineren

We kennen 2 belangrijke ziekten bij het konijn, waartegen gevaccineerd kan worden: myxomatose en RHD/VHD ( Rabbit Haemorrhagic Syndrom of Viraal Haemorrhagisch Syndroom). Van RHD bestaan er 2 varianten, RHD1 en RHD2. Deze ziekten zijn allen vrijwel direct dodelijk, er bestaat geen behandeling. Daarom is vaccinatie erg belangrijk.

Myxomatose

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus. Het wordt overgedragen door muggen ( dus ook binnenkonijnen kunnen geïnfecteerd raken) maar ook via direct contact tussen konijnen.

Bij myxomatose duurt het vaak 5-14 dagen voordat de verschijnselen zichtbaar worden. Het konijn krijgt zwellingen rondom ogen, mond en anus en vervolgens bulten op de rug en oren. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen rondom de ogen zo erg worden, dat het dier blind wordt. Eten en drinken wordt steeds moeilijker en meestal overlijdt het dier binnen 2 weken. Slechts 10 % van de besmette dieren overleeft de ziekte. De beste therapie lijkt een hoge omgevingstemperatuur in combinatie met antibiotica, pijnstillers en een goede verzorging.

RHD

Ook RHD wordt veroorzaakt via een virus, maar deze verspreiding is nog makkelijker: via insecten, via direct contact tussen konijnen maar ook via vogels, besmette bodembedekking of gras en zelfs via uw schoenzolen of kleding ( vanuit de omgeving / bos). Het virus kan maanden in de omgeving overleven en zodoende uw konijn besmetten.

Dit virus veroorzaakt een leverontsteking, waardoor het dier als gevolg van interne bloedingen overlijdt. Therapie is eigenlijk nooit mogelijk vanwege het snelle dodelijke verloop van de ziekte. De dieren sterven vaak binnen 2-3 dagen, zonder dat er sprake was van ziekteverschijnselen, afgezien van een periode van een paar uur waarin ze sloom en lusteloos zijn. Bij besmette dieren die wat langer blijven leven zien we vaak koorts, stuiptrekkingen, soms bloederige neusuitvloeiing en uiteindelijk een dodelijk coma.

Tips om konijnenziekten te bestrijden

• Vaccineer uw konijn jaarlijks tegen myxomatose én RHD1 en RHD2.
  •  Bezoek jaarlijks uw dierenarts voor een gezondheidscontrole.
    Uw konijn wordt dan helemaal onderzocht, waarbij ook de tanden
    kunnen worden gecontroleerd.
  • Voorkom contact met wilde konijnen.
  • Voorkom zoveel mogelijk contact met muggen en vlooien.
  • Gebruik een vlooienmiddel tegen vlooien. Let op dat u een
    middel gebruikt dat voor konijnen geregistreerd is. Sommige honden en katten-vlooienmiddelen zijn dodelijk voor konijnen.
  • Bestrijd muggen met insectenwerende strips en netten (klamboes).
    Ook droge bedding helpt muggen te bestrijden

Vaccineren

Er is sinds kort een vaccin op de markt dat bescherming biedt tegen zowel Myxomatose als RHD 1 en RHD 2, in 1 injectie. Wij werken met dit nieuwe vaccin. Het vaccin biedt 12 maanden bescherming.

Geen enkel vaccin werkt 100%, er zullen altijd individuen zijn die minder weerstand opbouwen na vaccinatie. Gelukkig zijn dat er maar heel weinig. Voor een goede weerstandsopbouw is het van belang dat uw konijn op moment van vaccineren in goede gezondheid verkeert. Aanwezigheid van andere ziekten, zoals wormen, of een incomplete voeding kunnen een verminderde weerstandsopbouw tot gevolg hebben.

We onderstrepen graag het belang van vaccinatie van ook de binnenkonijnen; zowel myxomatose als RHD worden overgebracht via stekende insecten zoals muggen. RHD kan daarbij ook nog via besmet voedsel of besmette kleding worden overgebracht.

Bel ons gerust voor meer info of overleg.